NOS Nieuws••Aangepast
In heel Duitsland is het treinverkeer van Deutsche Bahn (DB) gisteravond stilgelegd vanwege een storing in het communicatiesysteem GSM-R. Inmiddels is de dienstregeling hervat, meldt de Duitse spoorwegmaatschappij.
Het kan tot 06.00 uur ’s ochtends duren tot de treinen weer volgens planning rijden, aldus DB. Reizigers dienen tot die tijd rekening te houden met “aanzienlijke vertragingen en kortstondige uitval van treinen”.
De storing werd om 22.30 uur gemeld door DB. Rond 00.30 uur meldde het Duitse persbureau DPA dat de eerste treinen weer begonnen te rijden.
Systeem
GSM-R is het systeem waarmee machinist en verkeersleiding kunnen communiceren. Ook wordt infrastructuur zoals wissels ermee in de gaten gehouden en stuurt het de borden met reisinformatie op de perrons aan.
Ook in Nederland wordt GSM-R gebruikt.











