NOS Voetbal•
-
Samira Jadir
correspondent Marokko
-

Samira Jadir
correspondent Marokko
“Dima Maghreb”, schreeuwen drie blonde jongens in voetbalshirts van de Marokkaanse nationale ploeg in de microfoon van een televisiezender. Na afloop van de gewonnen WK-wedstrijd van Marokko tegen Schotland (1-0) gingen de Nederlandse studenten Casper, Alex, Tim en Adil viraal in het Noord-Afrikaanse land.
Zij zijn lang niet de enigen die tijdens het WK een bezoek brengen aan het voetbalgekke Marokko, dat om middernacht begint aan de laatste groepswedstrijd tegen Haïti. Voor een goede WK-sfeer hoef je niet per se de Atlantische Oceaan over te steken, de Middellandse zee volstaat evengoed.
Overvolle cafés
De 42-jarige Brabander Hicham Argani is een van de vele Nederlanders met Marokkaanse roots die tijdens het WK in Marokko te vinden zijn. Zijn ouders komen uit Casablanca. De laatste WK-wedstrijd heeft hij met hen in de Marokkaanse miljoenenstad bekeken.
“Tijdens de wedstrijden zijn de cafés hier stampvol. En het feest na de wedstrijden is geweldig. Iedereen danst en zingt met elkaar”, vertelt Argani. “Het gaat heel de nacht door, trouwens. Na de winst op Schotland heb ik geen oog dicht kunnen doen.”

‘Dima Maghreb!’: Nederlandse toeristen gaan tijdens WK viraal in Marokko
Omdat de wedstrijden niet op de nationale televisiezender worden uitgezonden, is een café voor de meeste Marokkanen de enige plek om het WK live te volgen. Niet alleen het nationale elftal is in trek, ook alle andere duels. Bij hoge uitzondering mogen de cafés gedurende het toernooi tot 4.00 uur ’s nachts openblijven.
Warm onthaal
Voor de Nederlandse vriendengroep uit Rotterdam was een uitnodiging van student Adil de voornaamste reden om in Marokko de WK-sfeer te komen proeven. “Ik gun het ze om Marokko op deze manier te leren kennen”, zegt Adil.
Zijn vrienden zijn met hun blonde haren een opvallende verschijning tussen de Marokkaanse supporters. “We werden ontvangen als de ‘Justin Biebers’ van de voetbalsupporters”, vertelt Tim.
Ook Alex was onder de indruk van de hartelijke ontvangst in Casablanca. “We liepen daar rond en iedereen wilde op de foto met ons. Er kwam zelfs een oudere vrouw naar me toe om ons te bedanken; we kregen alleen maar liefde.”
Woensdagavond hoopt het viertal in de stad Tanger een goede plek in een café te bemachtigen om Marokko daar naar een overwinning op Haïti te schreeuwen.
Warmdraaien voor 2030
Marokko ziet voetballiefhebbers uit het buitenland graag komen. Het land is al aan het warmdraaien voor het WK van 2030, dat samen met Spanje en Portugal zal worden georganiseerd. Afgelopen winter was het Noord-Afrikaanse land al het toneel voor de strijd om de Afrika Cup. Een toernooi dat, afgezien van de bizarre finale, zonder noemenswaardige incidenten is verlopen.
Tijdens de Afrika Cup heeft Marokko naar schatting één miljoen bezoekers ontvangen. In de komende vier jaar moet de hotelcapaciteit zodanig worden opgevoerd, dat dit bezoekersaantal ruim wordt overtroffen. Ook wordt er ingezet op nieuwe directe internationale vluchten naar Marokko en uitbreiding van de vliegvelden in de grootste steden. Het doel is om tegen 2030 26 miljoen toeristen te trekken.
De vorige keer dat Argani Casablanca bezocht, was vijftien jaar geleden. Hij verbaast zich over hoe de stad op de schop is genomen in voorbereiding op het WK van 2030. “Er wordt hier op zo’n hoog tempo gebouwd, dat ik veel plekken niet eens meer herken.”
Nederland of Marokko?
Volgens Casper, Alex en Tim heeft de Marokkaanse WK-sfeer toch wel iets bijzonders ten opzichte van de voetbalbeleving in Nederland. “We reden langs een piepklein dorpje met een paar duizend inwoners. Letterlijk het hele dorp zat in de plaatselijke cafeetjes naar voetbal te kijken”, zegt Casper.
“Als Oranje speelt, zie je in Nederland natuurlijk ook wel dat mensen samenkomen. Maar bij de meeste cafés moet je wel een entreeprijs betalen. Daardoor zie je bij ons toch niet echt dat gezamenlijke dat je hier hebt”, vertelt Tim.
Dat er een redelijke kans is dat Nederland en Marokko in de eerste wedstrijd van de knock-outfase tegen elkaar moeten spelen, is de vriendengroep niet ontgaan. Ondanks de hartstochtelijke support voor de ‘Atlasleeuwen’ van de afgelopen dagen, en de roem die ze dat in Marokko heeft opgeleverd, is het drietal duidelijk over hun voorkeur. “We blijven toch Nederlanders, hoe mooi Marokko ook kan voetballen. Dus dat wordt: Dima Nederland!,” zegt Alex.
Adil vindt het lastig om te zeggen voor welk elftal hij zou juichen. “Het is alsof je moet kiezen tussen je vader en je moeder, niet te doen.” Voor Hicham Argani is het geen kwestie van kiezen. “Wie er ook wint, er zal geen teleurstelling zijn.”













